aseksualiteit Vlaanderen aseksualiteit Vlaanderen
Het forum voor aseksuelen in Vlaanderen
aseksualiteit Vlaanderen
FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  ProfielProfiel  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken  InloggenInloggen 
klik voor meer informatie
verliefdheid

 
Reageren    aseksualiteit Vlaanderen -> Vragen over aseksualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gabrielle



Geregistreerd op: 17 Okt 2008
Berichten: 77

BerichtGeplaatst: 23-11-2008 20:44:49    Onderwerp: verliefdheid Reageren met citaat

Wat is volgens jullie verliefdheid?

Voor mij zijn verliefdheid en liefde twee heel verschillende dingen.
Onlangs zei mijn zuster over iemand 'hoe kan hij nu verliefd zijn op mij, hij kent mij amper?'.
Voor mij is het onbekende eerder een voorwaarde om verliefd te worden. De verliefdheid is juist de drijfveer om iemand beter te leren kennen. Als je mekaar dan beter kent, neemt die verliefdheid af om al of niet plaats te maken voor liefde (die dus geen gevolg is van de verliefdheid maar van het mekaar beter kennen).

Voor mij heeft verliefdheid alles te maken met verwachting, nieuwsgierigheid, enthousiasme, interesse en het verlangen om de ander beter te leren kennen en begrijpen. Het geeft mij meer ondernemingszin en er vallen een aantal drempels weg. Je durft meer, zelfs als je weet dat je je onsterfelijk belachelijk kan maken.
Ik denk dat het gevoel niet veel zoveel verschilt als wat ik voel als ik geboeid ben door iets anders dan een persoon, maar ik noem het alleen verliefdheid als het een persoon betreft.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Auteur Bericht
austen



Geregistreerd op: 27 Okt 2008
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 25-11-2008 14:16:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Goh, verliefdheid is voor mij die korte periode van vlindertjes in de buik, hopen dat hij naar je lacht, met je praat, ... De periode waarin je allerlei gekke dingen doen om hem toch maar te zien (zoals 's nachts langs zijn huis fietsen), ...

Liefde gaat dieper, dat gaat meer over vertrouwen en gebondenheid.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Auteur Bericht
Zanskar



Geregistreerd op: 19 Okt 2008
Berichten: 45
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: 26-11-2008 20:59:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind het altijd moeilijk om te weten wanneer ik verliefd ben. Ik kan mij eigenlijk niet echt herinneren om echt zo verliefd te zijn geweest. Meestal val ik pas op iemand nadat ik die persoon beter heb leren kennen en mij er vertrouwd mee voel. Ik kan mij wel van in begin aangetrokken voelen tot iemand, in die zin dat ik geboeid ben door iemand en de ander sympathiek vind.
Ik vind het eigenlijk ook moeilijk om liefde en vriendschap uit elkaar te houden. Ik kan heel veel genegenheid voelen voor een vriendin, en heel veel vriendschap voor mijn partner. Liefde heeft voor mij echter te maken met iets exclusiefs: ik houd van mijn partner, en wel alleen van mijn partner. En andersom. Ik bedoel met exclusiviteit dat ik trouw heel belangrijk vind. Liefde heeft voor mij ook veel te maken met vertrouwdheid, warmte en diepe verbondenheid. Maar deze dingen voel ik in een hechte vriendschap ook. Dus zonder de verliefdheid die voorafgaat aan de liefde is het niet zo gemakkelijk voor mij om liefde en vriendschap uit elkaar te houden. Behalve dan dat, zoals ik zei, een partnerrelatie voor mij samen gaat met exclusiviteit.
_________________
See things as they are, and let things go as they go
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen AIM-naam MSN Messenger
Auteur Bericht
Gabrielle



Geregistreerd op: 17 Okt 2008
Berichten: 77

BerichtGeplaatst: 27-11-2008 08:47:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hoeft volgens mij ook niet noodzakelijk verliefd te worden om een liefdesrelatie op te bouwen. Ik beschouw het als een drijfveer om mekaar beter te leren kennen met een liefdesrelatie in het achterhoofd, maar je kan mekaar ook zo beter leren kennen en bijna zonder het te merken een liefdesrelatie opbouwen. En misschien heeft die tweede manier wel meer kans op slagen.
Dat is naar mijn gevoel zoiets als gelukkig zijn. Da's ook zoiets waarvan je niet op voorhand kan de voorwaarden kan vastleggen, je kan enkel constateren dat je het bent of niet.

Ik voel wel duidelijk een verschil tussen vriendschap en liefde. Dat heeft bij mij ook vooral te maken met exclusiviteit. En met de tijd die je voortdurend voor mekaar uittrekt. (een lat-relatie zou niets voor mij zijn) Er zit ook meer continuïteit in.
Ik ben ook in mijn vriendschappen erg trouw. Ik beschouw niet snel iemand als vriend, maar meestal blijven die vriendschappen erg lang duren, ook al zien of horen we een hele tijd niets van mekaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Auteur Bericht
Myra
Site Admin


Geregistreerd op: 17 Okt 2008
Berichten: 102
Woonplaats: omg Leuven

BerichtGeplaatst: 28-11-2008 10:18:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik moet bekennen dat ik het gevoel van 'verliefd zijn' ook niet echt ken. Geen idee hoe dit komt... Durf ik dat gevoel niet toelaten? Mis ik de hormonen die dat veroorzaken?

Liefde ken ik wel : ik kan ook iemand pas graag zien nadat ik hem/haar heb leren kennen en vertrouwen. Ik denk eigenlijk dat het bij mij meer om vertrouwen draait. Mensen moeten voor mij ergens eerst 'aangetoond' hebben dat ze te vertrouwen zijn en ook om mij geven, vooraleer ik liefde kan voelen. Ik moet ook toch een redelijk zicht hebben op hun persoonlijkheid.

En voor mij is het verschil tussen vriendschap en liefde ook dat exclusiviteitsgevoel. Van een partner verwacht ik zelf ook meer dan van een vriendin. Als ik een vriendin 3 weken niet hoor, ga ik daar niet zwaar aan tillen. Maar als mijn partner lang niets zou laten horen, dat zou ik wel erg vinden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Reageren    aseksualiteit Vlaanderen -> Vragen over aseksualiteit Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB
Arthur Theme
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum